Několik poznámek na téma:
Motto:
Nemáme se ptát co potřebuje člověk vědět a umět pro existující společenský řád, ale jak je člověk zaloen a co se dá v něm rozvinout, aby pak dodalo existujícímu řádu nový ivot.
Aby nadřízené orgány patřičně chránily právo na vzdělání, které musí být pro vechny dostupné. Musí se starat o to, aby příspěvky na vzdělání, výzkum a tvůrčí práci i dary od jednotlivců a podniků nebyly vázány ádnými podmínkami, je by ohroovaly svobodu duchovního ivota, aby chránily nezávislost kultury na mocenských prostředcích, které se kumulují v hospodářské sféře.
koly, výzkumné ústavy a kulturní instituce nesmí být chápány jako faktory ekonomicko-politického konkurenčního boje, jejich programy jsou přizpůsobovány potřebám státní správy, průmyslu a armády.
Zastupovat a bránit za kadé situace sféru čistého lidství bez ohledu na politické a ekonomické zájmy je nezastupitelná funkce autonomního duchovního ivota, který současně s garancemi volného toku informací, musí být chráněn akademickými svobodami.
Nejdůleitějím úkolem koly není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění vyučovat - jak je třeba se učit.
Cílem koly je vzdělávání člověka ve smyslu jeho sebeutváření.
V umění vychovávat se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale předevím o ivotní postoj.
Nejdůleitějím úkolem vychovatele je podporovat a sociálně plodně vyuít nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických směrů vývoje). Záměrem takovéto koly není vychovávat naprogramované specialisty, nýbr mnohostranně vzdělané lidi, plné zájmu o ivot (kteří snadno zvládnou i svoji specializaci).
Základní podmínkou tvořivého duchovního ivota je svoboda.
ÍT V LÁSCE K JEDNÁNÍ A NECHAT ÍT V POROZUMĚNÍ PRO CIZÍ VŮLI je základním pravidlem výchovy k toleranci!
kola musí být postavena na prohloubené nauce o člověku, člověku jako tělesné, duevní a duchovní bytosti, člověku s vesmírnou dimenzí.
Toto učení je cestou jak získávat poznatky o světě a o člověku, cestou vnitřního kolení je vede dospívající ke svobodě jejich individuality, přičem zkuenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úkoly ve světě.
Úkolem učitele je nedotýkat se ákova já, nýbr přispět k tomu, aby se jeho nástroje (tělo a due) utvářely tak, aby individualita (duch) jimi mohla jednou volně nakládat a vládnout. Odstraòuje fyzické a duevní překáky a utváří svému áku podmínky, jimi duch můe vstupovat do ivota v plné svobodě.
(Podle Rudolfa Steinera.)
doc. ak. soch. Tomá Ruller, vedoucí ateliéru VMP, FaVU VUT Brno (1995)