Atelier VMP vznikl předevím z potřeby zacelit mezery v českém uměleckém kolství v oborech, které jetě v nedávné minulosti patřily k neádoucím.
Proto byl při zakládání FaVU rozhodující akcent poloen na brněnské tradice jak prvorepublikové (modernismus a funkcionalismus) tak z poslední doby (konceptualismus).
Strategie rozvoje oborů, které dosud nebyly zavedeny nebo zůstaly jen na okraji historických uměleckých kol AVU a UMPRUM v Praze (video, multimedia, performance,) je současně podporována specifickým zapojením humanitní fakulty v komplexu technické univerzity VUT. Tyto umělecké obory pracující s novými technologiemi (počítače, robotika, telekomunikace), potřebují spolupráci a integrují se přirozeným způsobem s ostatními disciplinami nejen VUT, ale postupně i MU a jiných organizací. Jejich metodika vede k nezbytné týmové práci specializovaných odborníků (odtud náročnost na počet profesí).
iroce zaloená sí mezinárodních kontaktů, která ústí do stále hlubí součinnosti s obdobnými instituty v zahraničí (viz kontakty), je výsledkem plodné spolupráce se světově proslulým průkopníkem elektronického umění, brněnským rodákem, profesorem z univerzity v Buffalo USA, Woodym Vaulkou.
Finanční náročnost programu a rozpočtová realita vede ateliér k hledání dalích zdrojů finanční a technické podpory, směrem spolupráce s BVV (veletrh INVEX COMPUTER) s firmou Silicon Graphics (mimo jiné sponzoring výstavy Hi-Tech/Umění) a dalími institucemi (Sorosovo centrum současného umění, Dům umění města Brna, Národní Galerie v Praze, atd.).
O výraznějí finanční podporu do budoucna usilují projekty pro grantové agentury i v rámci Evropského společnství (např. projekt Virtuální univerzity s Donem Forestou, CNAM Paris) a dalí zahraniční aktivity.
Dětské nemoci, které provázejí zavádění těchto nových netradičních oborů krok za krokem odeznívají, o čem svědčí zejména mezinárodní ohlas činnosti ateliéru, pedagogů i studentů (viz aktivity).
Problematika integrace různých výrazových prostředků do harmonického multimediálního programu je řeena s uplatněním know how nejlepích kol v oboru (Art Institut Chicago, Institut für Neuen Medien Frankfurt, ap.).
Specializovaná výuka AVMP nechce suplovat produkci filmových a televizních tvůrců, které úspěně vychovává proslulá praská FAMU, a nehodlá se věnovat ani komerční reklamní produkci, na ni se zaměřuje nová fakulta ve Zlíně.
Program ateliéru směřuje k volné umělecké tvorbě galerijního charakteru, a po vzoru nejvýznamnějích uměleckých kol (Bauhaus, Waldorf Schule, Black Mountain College a dalích) usiluje o komplexní přístup k tvorbě humánního, etického a ekologického ivotního stylu.
doc. ak. soch. Tomá Ruller, vedoucí ateliéru VMP, FaVU VUT Brno (1995)