Příspěvek k Pedagogické konferenci na téma :
Tak jako věda a technika se neobejde bez ZÁKLADNÍHO VÝZKUMU" a teprve druhotně se můe zabývat aplikovaným výzkumem či přímými aplikacemi, také v umění je nutná předevím základní TVŮRČÍ EXPERIMENTACE" a teprve druhotně je mono (nikoli vdy nutno) její výsledky uplatnit v následných aplikacích.
Je zde tedy na jedné straně APLIKOVANÉ UMĚNÍ", které obohacuje technické disciplíny, např.: průmyslový a grafický design, videoklipy, reklama, videodokument, dekorativní malířská a grafická tvorba, socha v architektuře apod.; a na druhé straně APLIKOVANÁ VĚDA A TECHNIKA", která obohacuje umění, např.: videoart, počítačové umění, multimediální tvorba, nové technologie v grafice, malbě i sochařství...
Tato situace jasně ukazuje nutnost uvaovat nejen o problematice HUMANIZACE TECHNIKY", ale také TECHNOLOGIZACE UMĚNÍ A HUMANITY" jako o logických důsledcích civilizačního vývoje.
Jestlie úkolem doby je reintegrace tradičních pilířů civilizace:
Existence humanitních oborů na VUT dává ance směřování k universalismu, předpokladem je vak otevřenost, rovnoprávnost a vzájemné pochopení vedoucí ke spolupráci.
V naem případě jde o rozvoj nových interdisciplinárních oborů na poli moderních technologií v ekologii a kultuře.
doc. ak. soch. Tomá Ruller, vedoucí ateliéru VMP, FaVU VUT Brno (1995)